(1η ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ)
Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 23 Μαΐου 2010 η συγκέντρωση των φίλων της ομάδας «Θα ανοίξουμε το Αρχαίο Θέατρο Σικυώνας», στο χώρο μπροστά στοΑρχαίο Θέατρο Σικυώνος στο Βασιλικό Κορινθίας. Η εκδήλωση συνοδεύτηκε από μουσικό πρόγραμμα.
Ήταν μια βραδιά γνωριμίας των φίλων και αρχή αγώνων για την πραγματοποίηση του στόχου. Αυτός είναι η απόδοση του θεάτρου στους φυσικούς ιδιοκτήτες, στην κοινωνία και η χρήση του από θεατρικά σχήματα.
Είναι πολύ λίγες οι φορές που ο αρχαίος λόγος ακούστηκε σ’ αυτό το θέατρο και πάντοτε με ανυπέρβλητες δυσκολίες. Η Σικυώνια Σκηνή εδώ παρουσίασε μαρικές από τις ωραιότερες παραστάσεις Αρχαίου Δράματος.
Ακόμη αναφέρω ότι η παρουσία του κ. Θεόδωρου Τερζόπουλου με το θίασό του και τις μοναδικές παραστάσεις, έκανε περισσότερο γνωστό το θέατρο και την περιοχή της Σικυώνος και άνοιγε προοπτικές στην αναζήτηση πειραματικών προτύπων. Είναι καιρός πλέον να γίνει αυτό κατά συστηματικό τρόπο και οργανωμένα.
Ορισμένα τεχνικά χαρακτηριστικά θα δείξουν το μέγεθος και την ομορφιά του θεάτρου. Κτισμένο στη βορειοανατολική πλευρά τής ελληνιστικής Ακρόπολης, πολύ κοντά στην Αγορά τής πόλεως, προβάλλεται εντυπωσιακά στο χώρο. Ο προσανατολισμός του είναι άριστος, με μοναδική θέα προς τον Κορινθιακό Κόλπο και τις απέναντι οροσειρές τής Στερεάς Ελλάδος.
Κατά την ανασκαφή, έχουν αποκαλυφθεί μέχρι τώρα 9 σειρές λιθίνων εδωλίων, στο κοίλο προς την ορχήστρα, καθώς και μερικά εδώλια στο άνω μέρος αυτού πάνω από το διάζωμα. Γίνεται πλέον αποδεκτό ότι το θέατρο έφερε λίθινα εδώλια και στα δυο μέρη τού κοίλου, πάνω και κάτω από το διάζωμα.
Το υλικό των εδωλίων είναι πώρος λατομείων, κατά πάσα πιθανότητα περιοχής Κορίνθου. Διαφέρει από το υλικό των παρόδων και της σκηνής, το οποίο είναι υλικό γειτονικών, σε μικρή απόσταση από το θέατρο, λατομείων. Είναι δε μικρότερης αντοχής από τους λίθους των εδωλίων και έχουν υποστεί περισσότερες φθορές.
Τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του θεάτρου είναι:
Διάμετρος ορχήστρας D = 24,00 μ.
Διάμετρος κοίλου D = 125,00 μ.
Στο κοίλο 16 κλίμακες ορίζουν 15 κερκίδες. Υπάρχουν δυο θολωτές δίοδοι, στις απολήξεις του κοίλου, μήκους 16,00 μ. και ύψους Η = 2,80 μ. Στη μια από αυτές έγινε σωστική επέμβαση προϋπολογισμού 300.000 €. Και οι δυο θολωτές δίοδοι είχαν ενταχθεί στο Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης.
Η άλλη παραμένει ως ήταν με σημαντικές φθορές και χρήζει αποκατάστασης. Το κοίλο ήταν χωρισμένο σε δύο μέρη με ένα διάζωμα.
Στις παρόδους υπήρχαν πύλες όμοιες με αυτές του θεάτρου της Επιδαύρου. Περιμετρικά τής ορχήστρας ήταν τοποθετημένα τα καθίσματα των επισήμων (προεδρία) με επιμελημένα ερεισίνωτα και ερεισίχειρα. Έχουν αποκαλυφθεί η κυρίως σκηνή και το προσκήνιο. Γενικά το θέατρο αυτό θεωρείται από τα ωραιότερα στο είδος του. Κατασκευασμένο περίπου στο τέλος του 3ου π.Χ. αιώνα είναι συνδεδεμένο όχι μόνο με την τραγωδία και τον τραγικό λόγο, αλλά και με πολιτικές πράξεις και συνεδριάσεις του Δήμου.
Στον υπόλοιπο αρχαιολογικό χώρο τα πράγματα είναι καλύτερα. Την τελευταία 10ετία έχουν γίνει σοβαρά έργα, τόσο σε επίπεδο μελέτης όσο και προβολής. Δίνει την εικόνα ενός φροντισμένου, καθαρού αρχαιολογικού χώρου.
Η λειτουργία του Μουσείου στα Ρωμαϊκά Λουτρά είναι ένα έργο μεγάλης επιτυχίας. Η υποβολή του φακέλου για την ενοποίηση των μνημείων του χώρου, του Γυμνασίου του Κλεινία (πατέρα του Αράτου), του Βουλευτηρίου, του ναού της Αρτέμιδος Λιμναίαςή του Απόλλωνος με τη μεγάλη Στοά, και εφόσον εγκριθεί και εκτελεσθεί το έργο, θα δώσει μια πλήρη και σαφή εικόνα του χώρου.
Στο σχεδιασμό του Δήμου είναι η κατασκευή πεζοδρόμου ο οποίος θα οδηγεί από το Μουσείο στο θέατρο με τον αντίστοιχο ηλεκτροφωτισμό.
Σε επιστημονικό επίπεδο παράγεται σοβαρό και μεγάλο έργο. Ο καθηγητής κος
Ιωαν. Λώλος με τους συνεργάτες του, πραγματοποιεί εργασίες εδάφους κάθε καλοκαίρι από το 2001. Η μελέτη των οποίων θα μας οδηγήσει σε πληρέστερη γνώση της Σικυώνας και της ευρύτερης περιοχής, στίς διάφορες χρονικές φάσεις, από την Προϊστορική περίοδο και την Πρώιμη εποχή τού σιδήρου μέχρι τη Βυζαντινή περίοδο.
Πέρα όμως από αυτά το θέατρο αποτελεί μια ενότητα με τον υπόλοιπο χώρο. Αποτελεί τμήμα αυτού και θα πρέπει να συνενωθεί με τα υπόλοιπα μνημεία για την πλήρη εικόνα τηςΕλληνιστικής Σικυώνος.
Αφού γίνει συστηματική ανασκαφή θα μπορέσουμε να έχουμε στο έδαφος αυτή την πόλη με τα θεμέλια των κατασκευών και των δρόμων σε διάταξη κανάβου. Καθόσον η πόλη τούΔημητρίου τού Πολιορκητή έχει το προνόμιο, το σύγχρονο χωριό (Βασιλικό) να έχει δομηθεί ανατολικότερα αυτής και όχι πάνω στην αρχαία πόλη.
Με την ολοκλήρωση των εργασιών και το άνοιγμα του θεάτρου στο κοινό, επιστρέφουμε το χρέος μας στις προηγούμενες γενεές, στο χώρο που γεννήθηκε η τραγωδία. Εδώ εικάζεται ότι παίχθηκε, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, αρχαίο δράμα. Κατά τον Αριστοτέλη ο πρώτος τραγικός ήταν ο Επιγένης. Στον ίδιο χώρο, στην αρχαία Σικυώνα, την Ησιόδεια Μικυώνη,έγινε η μοιρασιά των αγαθών τού κόσμου από τους θεούς και η κλοπή της φωτιάς, για τους ανθρώπους, από τον Προμηθέα.
Τελειώνοντας πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η ολοκλήρωση αυτού του σχεδιασμού θα επιτρέψει την απόδοση του θεάτρου στον φυσικό του δικαιούχο που είναι η τοπική κοινωνία. Η εμπειρία τής Σικυώνιας Σκηνής καί τό δυναμικό της θά παίξουν κύριο ρόλο.Εξάλλου, κατά τον Θόδωρα Τερζόπουλο, έχει μια ενέργεια ο τόπος και οι άνθρωποί του μια αθωότητα που είναι στις μέρες μας απαραίτητη.
Για την επίτευξη όμως αυτού του στόχου θα πρέπει όλα τα μέλη της κοινωνίας, πρόσωπα, θεσμικά όργανα και φορείς να εργασθούν συστηματικά, με γνώση ,υπομονή και επιμονή, να πιέσουν προς κάθε κατεύθυνση μια και τα αρχαιολογικά αιτήματα κατακτώνται από την κοινωνία. Μόνο έτσι θα μπορέσει η ίδια η κοινωνία να τα εντάξει στη ζωή της, να πορεύεται μαζί τους, να τα συντηρεί και να τα προβάλλει.
Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται με ορμή και αποφασιστικά και η ομάδα «Θα ανοίξουμε το Αρχαίο θέατρο Σικυώνας», την οποία θα πρέπει όλοι μας να στηρίξουμε και από κοινού να μεθοδεύσουμε τις επόμενες κινήσεις.
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ Ε. ΠΑΠΑΦΩΤΙΟΥ
ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΟΥ ΛΥΣΙΠΠΕΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ
ΤΗΣ Ν. Α. ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ
ΥΠΟΨΗΦΙΟΣ ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΚΟΡΙΝΘΙΩΝ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου