Προτάσεις για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που ανακύπτουν από τη Διευκρινιστική Εγκύκλιο 3/2010 του ΥΠΕΚΑ
Κυρία Υπουργέ
Έχει περάσει ένας χρόνος σχεδόν από το τεράστιο θέμα της ακύρωσης του Π.Δ/τος του έτους 1985 και η νομοθετική ρύθμιση την οποία υποσχεθήκατε δεν έχει παρουσιαστεί ακόμα. Συγχρόνως η παντελής αδυναμία υλοποίησης της διευκρινιστικής εγκυκλίου 3/2010 έχει νεκρώσει τελείως την αγορά, έχει δημιουργήσει τεράστια κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα και συντελεί ιδιαιτέρως στην εκρηκτική οικονομική ύφεση όλης της χώρας
Η Εγκύκλιος 3/2010 με στοιχεία 12.03.2010 και με αριθμό πρωτοκόλλου 10237, διευκρινιστική της Εγκυκλίου 1/2010, όχι μόνο δεν έδωσε λύση στα δημιουργηθέντα από την ισχύ της Εγκυκλίου 1/2010 προβλήματα, αλλά περιέπλεξε περισσότερο τα πράγματα.
Υποτίθεται δε ότι αυτή εφαρμόζεται στο μεταβατικό στάδιο αντιμετώπισης προβλημάτων έως ότου γίνει η γενική νομοθετική ρύθμιση. Να θυμίσουμε ότι με την Εγκύκλιο 1/2010 δεν επιτρέπεται πλέον η παραχώρηση εδαφικών λωρίδων για δημιουργία κοινόχρηστων χώρων, δρόμων και εκ τούτου η δημιουργία άρτιων και οικοδομήσιμων οικοπέδων μέσα στους οικισμούς της χώρας μας.
Η διευκρινιστική Εγκύκλιος 3/2010 επιτρέπει για τα ακίνητα που είχαν δημιουργηθεί βάσει των διατάξεων του Π.Δ/τος του 1985 και για τα οποία δεν είχε ζητηθεί η χορήγηση οικοδομικής άδειας , να είναι δυνατή η αντιμετώπιση τους μετά τον τμηματικό σχεδιασμό στον οικισμό με την εκπόνηση πολεοδομικής μελέτης, σύμφωνα με τις διατάξεις της Παραγράφου 3 του Άρθρου 19 του Ν. 2508/1997 (ΦΕΚ 1287) για την αναγνώριση και έγκριση του υφιστάμενου ή δημιουργηθέντος ιστού – δικτύου κοινοχρήστων χώρων του οικισμού ή τμημάτων αυτού κατά περίπτωση. Η αντιμετώπιση αυτή έχει τόσες πολλές δυσκολίες που η πραγματικότητα την καθιστά αδύνατη και τούτο διότι:
α) οι Συμβολαιογραφικές πράξεις που έχουν κατατεθεί στους οικείους Δήμους με τις οποίες έχουν παραχωρηθεί και τεθεί σε κοινή χρήση εδαφικές – λωρίδες κατά την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων του Π.Δ. 24/4.3/5 1985 (ΦΕΚ 181Δ) δεν είναι αρχειοθετημένες λόγω έλλειψης αρχείου και προσωπικού. Έτσι η προς σύνταξη μελέτη θα είναι ελλιπής με αποτέλεσμα σε περίπτωση προσφυγής την νομική απόρριψη της. Ακόμα οι παραχωρήσεις δεν είναι γνωστές , καθόσον δεν εκτιμώνται με τη δέουσα σημασία από τους Δήμους. Να σημειωθεί ότι οι περισσότεροι Δήμοι στη χώρα μας διαθέτουν υποτυπώδη, έως ανύπαρκτη, Τεχνική και Πολεοδομική Υπηρεσία. Το υπόβαθρο της μελέτης είναι τουλάχιστον ελλιπές και επί αυτού στηριζόμενη τμηματική μελέτη θα είναι και αυτή ελλιπής.
β) Τα στοιχεία τα οποία είναι απαραίτητα για την περιγραφή και τον καθορισμό του τμηματικού σχεδιασμού, καθιστούν την τμηματική μελέτη, πλήρη πολεοδομική μελέτη του οικισμού.
γ) Το λειτουργικό επίπεδο των υπηρεσιών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων (Ν.Α.) ελέγχου και εγκρίσεως των τμηματικών μελετών, είναι πολύ χαμηλό, λόγω έλλειψης προσωπικού και στελεχών. Οι συνταξιοδοτήσεις ενόψει του Ασφαλιστικού, πολλών και ικανών στελεχών της Ν.Α. καθιστά την ανωτέρω μέθοδο - τρόπο της διευκρινιστικής Εγκυκλίου σχεδόν ανέφικτη. Οι νέες απαιτήσεις από τη μεριά του ΥΠΕΚΑ για συνεχή έλεγχο της κατασκευής των κτιρίων, στα διάφορα στάδια, καθιστούν οποιαδήποτε άλλη εργασία αρμοδιότητα της Πολεοδομίας πέραν αυτής, σχεδόν αδύνατη να πραγματοποιηθεί.
δ) Οι ανωτέρω έλεγχοι και εγκρίσεις καθίστανται ακόμα πιο δύσκολοι λόγω της Διοικητικής Μεταρρύθμισης. Οι νέοι Καλλικρατικοί Δήμοι δεν προσφέρονται για τα ανωτέρω, ούτε οι Περιφέρειες δύνανται να συνδράμουν. Θα περάσει μεγάλο χρονικό διάστημα για να γίνουν γνωστές οι αρμοδιότητες των Υπηρεσιών και η στελέχωση τους και αυτό θα προκύψει από συνεχή ερωτήματα αυτών στο Υπουργείο, με συνεχή αλληλογραφία.
ε) Και η έγκριση πλήρων πολεοδομικών μελετών είναι πάρα πολύ δύσκολη στη νέα πραγματικότητα που θα προκύψει από τους Καλλικρατικούς Δήμους και τις Περιφέρειες. Οι αδυναμίες της νέας διοικητικής δομής είναι μεγάλες, οι αρμοδιότητες ασαφής και η στελέχωση σε προσωπικό ατελής. Οι Νέοι Δήμοι δεν δύναται να ανταπεξέλθουνε στην εφαρμογή της διευκρινιστικής Εγκυκλίου.
Συμπέρασμα: Η διευκρινιστική Εγκύκλιος 3/2010 είναι σχεδόν ανεφάρμοστη, εκτός πραγματικότητας και καθιστά αποτρεπτική κάθε οικοδομική δραστηριότητα πάσης μορφής σε όλους τους οικισμούς της χώρας μας, καθόσον ο χρόνος που απαιτείται για τις εγκρίσεις είναι πολύ μεγάλος, με ανυπέρβλητη γραφειοκρατία.
Προτάσεις
Για τα οικόπεδα τα οποία έχουν δημιουργηθεί βάσει των διατάξεων των Παρ. 2 και 3 του Άρθρου 6 του Π.Δ/τος 24/4, 3/5, 1985 (ΦΕΚ 181Δ) και δεν έχει ζητηθεί η έκδοση οικοδομικής άδειας, να μην χάνουν το δικαίωμα ανοικοδόμησης. Τα οικόπεδα αυτά να παραμένουν άρτια και οικοδομήσιμα εφόσον κατά την ημερομηνία της αγοράς τους ήσαν σύμφωνα και κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων το Π.Δ/τος του 1985. Και σε αυτά τα οικόπεδα έχουν δημιουργηθεί εμπράγματα δικαιώματα, υποθήκες, ενέχυρα δάνεια για αγορά, δόσεις που καταβάλλονται και γενικότερες υποχρεώσεις. Άρα δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να θιγούν κεκτημένα δικαιώματα πολιτών που στηρίχθηκαν καλόπιστα στις πράξεις της διοίκησης. Μέχρι λοιπόν την ισχύ της νομοθετικής ρύθμισης και για λόγους χρηστής Διοίκησης, τα οικόπεδα αυτά να δύνανται ως άρτια και οικοδομήσιμα κατά την ημερομηνία υπογραφής του συμβολαίου τους, να οικοδομούνται.
Απόστολος Ε. Παπαφωτίου
Πολιτικός Μηχανικός ΕΜΠ
Υποψήφιος Δήμαρχος Κορινθίων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου