Παρασκευή 25 Σεπτεμβρίου 2009

Επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου στην Τρίπολη


ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΟΥ
κ.κ. ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ ΣΤΗΝ ΤΡΙΠΟΛΗ

Ο λαός της Αρκαδίας και οι αρχές του τόπου υποδέχθηκαν με ιδιαίτερη θέρμη και αγάπη τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαίο στην Τρίπολη, στις 21 και 22 Σεπτεμβρίου 2009.
Η πρόσκληση προς τον προκαθήμενο της Ορθοδοξίας και Αρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως-Νέας Ρώμης έγινε από τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Μαντινείας και Κυνουρίας κ.κ. Αλέξανδρο.
Σεμνές και ιδιαίτερα λαμπρές ήσαν όλες οι τελετές οι οποίες έγιναν προς τιμή Του. Μεταξύ αυτών η αναγόρευση εις Επίτιμο Διδάκτορα του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, μετά από απόφαση της Διοικούσας επιτροπής του Πανεπιστημίου.
Η προσφώνηση του προέδρου της Διοικούσας Επιτροπής, καθηγητού κου Ιωάννη Μεταξά, ήταν ιδιαίτερα εντυπωσιακή και σε άριστα ελληνικά. Ετόνισε ότι η ανακήρυξη γίνεται «εις το όνομα του Αγίου Κοσμά του Αιτωλού, ο οποίος ζητούσε παντού σχολεία» για τον τρόπο σκέψεως και τη φιλανθρωπία του Παναγιοτάτου στη φύση.
Κάθε λόγος του Παναγιοτάτου είναι αναφορά και πρότυπο. Κάθε παρουσίαση θέματος άριστο έργο δομής και τέχνης. Η δε γλώσσα μοναδική σε καλλιέπεια και σύνταξη. Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκε και η αντιφώνησή Του.
Όπου, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος αναφέρθηκε στον έντονο προβληματισμό τον οποίο δημιουργεί διαχρονικά το ερώτημα «Τι είναι ο άνθρωπος». Και είναι γεγονός ότι κεντρικό θέμα της θεολογίας του αιώνα που διανύουμε είναι το άνω ερώτημα. Αυτό πρέπει να απαντηθεί, αφού αναφερθούν κατά τρόπο αληθινό τα μειονεκτήματα του περιβάλλοντος το οποίο δημιουργεί ο ίδιος ο άνθρωπος. Κέντρο της σύγχρονης θεολογικής έρευνας είναι η ανθρωπολογία. Στόχος αυτής η κατανόηση της έννοιας ότι ο άνθρωπος είναι πρόσωπο, και στη συνέχεια πώς θα διασωθεί ο πολιτισμός του προσώπου μέσα στο σύγχρονο και ορμητικό τεχνοπώλιον, την παγκοσμιοποίηση και την κοινωνία της πληροφορίας.
Αφού λοιπόν ο Παναγιότατος αναφέρθηκε στα επιμέρους στοιχεία του ανθρώπινου περιβάλλοντος τονίζοντας ότι:
1). Στις μέρες μας παρατηρείται υποταγή του πολιτισμού στην τεχνολογία. Η τελευταία παρουσιάζεται παντοδύναμος θεά που επιβάλλει την υποταγή του ανθρώπου στις εντολές της.
2). Η παγκοσμιοποίηση επιβάλλει την ‘τρομοκρατία της αγοράς’. Ο οικονομικώς ισχυρός καθορίζει τις οικονομικές εξελίξεις και τα μεγέθη τους. Διογκώνονται τεχνηέντως οι ανάγκες του ανθρώπου, με αποτέλεσμα τον περιορισμό αρχικά και την απαλοιφή αργότερα της κοινωνίας των προσώπων.
3). Η οικολογική απειλή έχει προχωρήσει πλέον και έχει γίνει κίνδυνος οικολογικής καταστροφής. Η οικολογική κρίση είναι αποτέλεσμα της διαταραγμένης σχέσεως ανθρώπου και φύσεως. Ο πλανήτης λεηλατείται από τον άνθρωπο, η φύση βιάζεται, μολύνεται η ατμόσφαιρα και ο υδροφόρος ορίζοντας. Το ίδιο το ρημαγμένο περιβάλλον είναι έκφραση του ρημαγμένου ανθρώπινου είναι.
4). Η Βιολογία, Γενετική και Νευροεπιστήμες, αναπτύσσονται και λύνουν μεν προβλήματα προλήψεως και θεραπείας ασθενειών, ελλοχεύει ο κίνδυνος όμως της αγνόησης της ελευθερίας του ανθρώπινου προσώπου.
5). Έχει πλέον αναπτυχθεί ο λεγόμενος «Μη-πολιτισμός του ατομοκεντρισμού». Ο άνθρωπος έχει γίνει ευδαιμονιστής. Στόχος του η ικανοποίηση όσο το δυνατόν περισσοτέρων αναγκών. Αλλάζει η σχέση του με τους άλλους αλλά και με τον εαυτό του γίνεται πλέον κτητική.
Κατέληξε:
Η λύση δεν δίνεται από την επιστήμη. Αυτή μεν είναι μεγάλη δύναμη, δεν είναι όμως παντοδύναμη. Ο άνθρωπος δεν δύναται να εύρει την αληθινή ζωή όπου θέλει και όπως εκείνος θέλει. Δεν υπάρχει ελευθερία χωρίς την αλήθεια ή έξω από αυτήν. Η αλήθεια η οποία ελευθερώνει είναι ο Χριστός και η σχέση με τον Χριστό είναι η ελευθερία. Αυτή βιώνεται ως Πίστη και Αγάπη. Πίστη προς τον Τριαδικό Θεό και Αγάπη προς τον πλησίον.



Απόστολος Ε. Παπαφωτίου
Πρόεδρος του Λυσίππειου Πνευματικού Κέντρου
της Ν.Α. Κορινθίας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου