ΠΑΥΛΟΣ ΜΕΛΑΣ
Ο συνεχιστής του Μάρκου Μπότσαρη και του Αθανασίου Διάκου
Μεγάλη επιτυχία σημείωσε η θεατρική παράσταση «Παύλος Μελάς, ο Μακεδονομάχος» στην Κόρινθο. Θεατρικό έργο το οποίο παρουσιάσθηκε πάνω σε διασκευή του σεναρίου του συγγραφέα Βασιλείου Ρωμούδη, η οποία έγινε από τη Ζωή Ρέλλου.
Ανεβάστηκε στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Κέντρου Νεότητας, του Ιερού Ναού Κοιμήσεως της Θεοτόκου, Συνοικισμού (Ιωνίας), Κορίνθου, της Ιεράς Μητροπόλεως Κορίνθου.
Είναι ένα έργο πολυπρόσωπο, με πολλές και μεγάλες δυσκολίες λόγω διαφορετικών περιοχών που διαδραματίζεται. Οι σκηνικοί περιορισμοί ξεπεράσθηκαν ευρηματικά με τη χρήση αφηγητών και προβολής εικόνων (slides) υπό μορφή ντοκιμαντέρ.
Κατά τα άλλα, η μικρή σκηνή της αίθουσας και ο προ αυτής χώρος αποδείχθηκε ικανοποιητικός να χωρέσει όλα τα πρόσωπα. Μικρός όμως, όπως και η αίθουσα, να αποδεχθεί τα μηνύματα τα οποία εκπέμπει το έργο. Αυτά είναι διαχρονικά, πάντοτε επίκαιρα και αναγκαία ιδιαίτερα στην εποχή μας.
Κάθε σκηνή και ένα μήνυμα προς τους θεατές.
Τα σκηνικά με επιτυχία αποδίδουν την εποχή του έργου. Η μουσική συμπλήρωνε τον λόγο.
Ο ίδιος ο Ήρωας, ο Παύλος Μελάς, ψηλός με το λυγερό παράστημα, αποδόθηκε στο πρόσωπο του Αντώνη Φλέσσα κατά ταυτοτικό τρόπο. Δεν ήταν μόνο η αφηρημένη ιδέα, που συνοδεύει τους ήρωες, ήταν ο άνθρωπος ΄¨Μελάς¨ με τις αδυναμίες του, ένας καθημερινός άνθρωπος, αξιωματικός του πυροβολικού του Ελληνικού στρατού.
Παρουσιάστηκαν και οι δύο υποστάσεις, ο άνθρωπος από τη μια πλευρά, ο τραγικός ήρωας που αναδείχθηκε σε εθνικό σύμβολο από την άλλη. Ένας Ηρωας με ρομαντική ιδιοσυγκρασία που βασανιζόταν με ηθικά διλλήματα και κατά τη διάρκεια των μαχών. Κατά τις αποστολές του, στη Μακεδονία, έγινε αρχηγός των αντάρτικων σωμάτων που δρούσαν στις περιφέρειες της Μακεδονίας.
Γόνος αστικής οικογένειας, ευγενής φυσιογνωμία ιδεολόγου με καλλιέργεια, ευσυγκίνητος. Φωτισμένο πνεύμα ο ίδιος, προηγείται των κρατουσών πολιτικών σκοπιμοτήτων της εποχής του, της κρατικής αμυντικής αντίληψης, ουδετερότητας και της ευγενούς διπλωματίας, όσον αφορούσε τη πολιτική για τη Μακεδονία.
Από τον νου και την καρδιά του βγήκαν οι μεγαλύτερες ιδέες για την πατρίδα, για τη ζωή, για το θάνατο. Η ιδέα της ελληνικής Μακεδονίας τον απασχολεί συνεχώς και η ένωση με την πατρίδα Ελλάδα κυριαρχεί στο μυαλό του και στις πράξεις του.
Δεν ήταν μόνο ο Παύλος Μελάς που κατακλυζόταν από αυτές τις ιδέες.
Και ο πατέρας του, Μιχαήλ Μελάς, μεγαλέμπορος στην Μασσαλία της Γαλλίας, και η μητέρα του, Ελένη Βουτσινά, διέθεσαν πάρα πολλά χρήματα για τους απελευθερωτικούς αγώνες. Αλλά και με τη γυναίκα του Ναταλία Δραγούμη και τη οικογένειά της, του Στέφανου Δραγούμη, μοιράζονταν την ίδια αγάπη και πόθο για την πατρίδα. Ο ίδιος ο Μελάς είχε μεγαλώσει σε περιβάλλον με έντονο εθνικό παλμό και είχε αφιερώσει τη ζωή του στο σκοπό αυτό.
Άνθρωποι όλοι αστοί, οικουμενικής εμβέλειας, με οικονομική επιφάνεια και αγάπη για την πατρίδα τους, διέθεταν χρήμα και ικμάδα ζωής για την ιδέα της Μακεδονίας.
«Τα πολυάριθμα παραδείγματα πατριωτισμού και θάρρους φυσικού, αλλ’ ιδίως ηθικού, τα οποία συνάντησα εις την αγαπητήν, την αγία σου οικογένεια με βοήθησαν…»
Γράφει ο ίδιος σε κάποιο γράμμα στη γυναίκα του (Ναταλία).
Ο θάνατός του, στις 23 Οκτωβρίου 1904, συγκλόνισε όλους τους Μακεδόνες και τους Έλληνες. Έγινε όμως αφορμή να πυκνώσουν οι τάξεις των Μακεδονομάχων και να συνεχισθεί πιο έντονος ο Αγώνας για την επιβίωση του Ελληνισμού στην Μακεδονία μέχρι τους Βαλκανικούς Αγώνες του 1912-13, οπότε ήρθε η λύτρωση της Μακεδονίας και η ένωσή της με την Ελλάδα.
Ο Παύλος Μελάς πέρασε στο θρύλο και έγινε ο κύριος εκφραστής του αγώνα, κλέφτης και αρματολός, συνέχεια των ηρώων του 1821.
Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές της παράστασης. Όλοι οι ηθοποιοί παρουσιάσθηκαν με φυσικό τρόπο χωρίς επιτήδευση και προσποίηση και είχαν ενστερνιστεί τα μηνύματα του έργου
Ακόμη αξίζουν συγχαρητήρια στο Κέντρο Νεότητας, το οποίο στους δύσκολους και χαλεπούς καιρούς παρουσιάζει έργα με πατριωτικό περιεχόμενο. Έργα τα οποία θυμίζουν ότι ο τόπος ο ελληνικός έχει ποτισθεί και ποτίζεται συνεχώς με αίμα γενναίων και ανδρείων για να ζούμε, εμείς οι νεώτεροι, ελεύθεροι.
Εκτός από τον παιδευτικό χαρακτήρα που έχουν τα έργα που παρουσιάζει το Κέντρο Νεότητας, γίνεται συγχρόνως φυτώριο στο οποίο διδάσκονται τα νέα παιδιά να υπηρετούν το θέατρο, πολλά εκ των οποίων στη ζωή τους, θα συνεχίσουν να έχουν επαφή και δεσμούς με αυτό.
Απόστολος Ε. Παπαφωτίου
Πρόεδρος Λυσίππειου Πνευματικού Κέντρου Ν. Α.Κορινθίας.
Υποψήφιος στο Διευρυμένο Δήμο Κορινθίων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου